Setiap
manusia tidak terlepas daripada ujian Allah Subhanahu wa Ta'ala. Iman yang
kental, takwa dan kesabaran boleh mengatasi kesemua ujian ini. Setiap musibah
yang datang, ada hikmat disebaliknya. Anak kecil yang tak berbapa adalah
musibah kepada anak kecil itu, dia akan terdedah kepada berbagai-bagai ancaman
sosial. Namun demikian, Islam telahpun mengatur semua urusan hidup ini dengan
cara yang terbaik bagi mencapai kehidupan yang selamat dan bahagia. Maka anak
kecil yang tak berbapa atau lebih dikenali sebagai anak yatim diberi perhatian
yang sewajarnya, supaya dia akan menghadapi hidup ini dengan penuh harapan.
Tidak
dinafikan dalam masyarakat kita masih kaya dengan sifat kasih sayang, simpati
dan bertanggungjawab terhadap anak-anak yatim. Umpamanya ditubuhkan Dana
Pengiran untuk anak-anak yatim dan lain-lain pihak adalah tanda sifat kasih
sayang itu.
Dalam
hubungan anak yatim ini, bagaimanakah tafsiran syara' dalam menentukan siapakah
yang berhak digelar sebagai anak yatim. Irsyad hukum kali ini akan menjelaskan
perkara yang berhubung dengan anak yatim.
Tafsiran Anak Yatim
Anak yatim
ialah anak kecil yang tiada mempunyai bapa. Maksud tidak mempunyai bapa itu
ialah tiada mempunyai bapa yang diketahui menurut syara' sebagaimana yang
dikatakan oleh Al-'Allamah Al-Fadhil Wa Al-Qudwah Al-Kamil Asy-Syeikh Ibrahim
Al-Baijuri.
Berdasarkan
takrif tersebut, Asy-Syeikh Ibrahim Al-Baijuri telah menggolongkan anak zina,
anak yang dinafikan nasabnya dengan li'an antara suami isteri atau half
(sumpah) dan anak pungut sebagai anak-anak yatim.
Had Umur Anak Yatim
Had umur
anak yatim itu ialah kanak-kanak yang masih belum lagi mencapai had umur baligh
sama ada lelaki ataupun perempuan. Apabila seseorang itu sudah mencapai umur
baligh, maka tidaklah lagi dinamakan dia sebagai anak yatim bahkan mereka
dipanggil sebagai orang yang baligh. Sabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi
wasallam:
Maksudnya:
"Tidak ada keyatiman apabila telah bermimpi (yakni mencapai umur
baligh)."
(Hadis
riwayat Abu Daud)
Adapun
tanda-tanda baligh bagi lelaki dan perempuan ialah telah mencapai umur lima
belas tahun (Qamariah) atau bermimpi dengan keluar air mani (ketika berumur
sembilan tahun Qamariah).
Manakala
tanda-tanda baligh bagi perempuan sahaja (selain sukat-sukat umurnya lima belas
tahun) ialah keluar darah haid iaitu kira-kira berumur sembilan tahun Qamariah.
Hukum Memakan Harta Anak Yatim
Memakan
harta anak yatim secara zalim adalah termasuk dalam dosa-dosa besar dan
mendapat seksa yang amat pedih. Firman Allah Subhanahu wa Ta'ala yang tafsirnya
:
"Dan
berikanlah kepada anak-anak yatim (yang telah baligh) itu akan harta mereka,
dan janganlah kamu tukar gantikan yang baik dengan yang buruk, dan janganlah
kamu makan harta mereka (dengan menghimpunkannya) kepada harta kamu, kerana
sesungguhnya (yang demikian) itu adalah dosa yang besar." (Surah An-Nisa': 2)
FirmanNya
lagi yang tafsirnya :
"Sesungguhnya
orang-orang yang memakan harta anak-anak yatim secara zalim, sebenarnya mereka
itu hanyalah menelan api ke dalam perut mereka, dan mereka pula akan masuk ke
dalam api neraka yang menyala-nyala."
(Surah An-Nisa': 10)
Banyak
disebutkan dalam hadis tentang ancaman dan peringatan terhadap orang-orang yang
memakan harta anak yatim. Di antaranya, hadis daripada Abu Dzar yang maksudnya
:
"Bahawasanya
Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Wahai Abu Dzar!
Sesungguhnya aku lihat kami ini orang yang lemah. Sesungguhnya aku sangat
menyayangimu. Janganlah engkau
memberikan kepimpinan kepada dua orang sekaligus dan janganlah engkau
membiarkan harta anak yatim dikuasai oleh orang yang tidak bertanggungjawab." (Hadis riwayat Muslim)
Sabda Baginda
lagi daripada Abu Hurairah Radhiallahu 'anhu maksudnya :
"Daripada
Nabi Shallallahu 'alaihi wasallam Baginda bersabda: "Hindarilah tujuh
perkara yang merosakkan (dosa besar)."
Mereka
berkata: "Apakah dia wahai Rasulullah?
Baginda
bersabda: "Menyekutukan Allah, sihir, membunuh jiwa yang telah diharamkan
oleh Allah (membunuhnya) melainkan dengan (jalan) yang hak (yang dibenarkan
oleh syara'), makan riba, makan harta anak yatim, melarikan diri ketika perang
dan menuduh (berzina) wanita-wanita yang muhshanat (wanita yang menjauhkan
perkara dosa) yang beriman lagi tidak terlintas memikirkan sebarang
kejahatan." (Hadis riwayat
Al-Bukhari dan Muslim)
Haram bagi
penjaga memakan harta anak yatim walau sedikit pun melainkan yang dibenarkan
oleh syara'. Firman Allah Subhanahu wa Ta'ala yang tafsirnya:
"Dan
sesiapa (di antara penjaga harta anak yatim itu) yang kaya maka hendaklah ia
menahan diri (dari memakannya); dan sesiapa yang miskin maka bolehlah ia
memakannya dengan cara yang sepatutnya."
(Surah An-Nisa': 6)
Penjaga yang
miskin harus mengambil sedikit daripada harta anak yatim itu dengan kadar hajat
sahaja dan janganlah pula melampaui batas.
Walau
bagaimanapun dalam kitab Ar-Raudah, jika penjaga yang miskin itu mampu setelah
dia mengambil sedikit harta anak yaitm tersebut adalah tidak wajib baginya
untuk mengganti semula harta anak yatim itu menurut pendapat yang azhar.
Ganjaran Bagi Kafil Anak Yatim
Kafil
bererti orang yang bertanggungjawab mengurus nafkah, pakaian, mengasuh anak
yatim dan sebagainya. Wali atau penjaga anak-anak yatim itu hendaklah berlaku
adil dan berbuat baik terhadap mereka. Ganjaran bagi orang-orang yang berbuat
baik terhadap anak-anak yatim amatlah besar di sisi Allah Subhanahu wa Ta'ala.
Sabda Rasulullah Shallallahu 'alaiihi wasallam yang maksudnya :
"Saya
dan penjaga anak yatim berada dalam syurga seperti ini, Baginda mengisyaratkan
dengan kedudukan jari telunjuk dan jari hantu, dan merenggangkan keduanya
sedikit." (Hadis riwayat
Al-Bukhari)
Sabda
Baginda lagi daripada hadis Abu Hurairah katanya yang maksudnya :
"Rasulullah
Shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Penjaga anak yatim daripada
kerabat atau bukan kerabatnya, saya dan dia (penjaga itu) seperti dua (jari)
ini di dalam syurga. Malik (periwayat hadis) mengisyaratkannya dengan jari
telunjuk dan jari hantu." (Hadis
riwayat Muslim)
Daripada Abu
Hurairah Radhiallahu 'anhu katanya yang maksudnya :
"Daripada
Nabi Shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Sebaik-baik rumah orang
muslim ialah rumah yang ada di dalamnya anak yatim sedang (penjaga itu) berbuat
baik kepadanya. Seburuk-buruk rumah orang muslim ialah rumah yang ada di
dalamnya anak yatim sedang (penjaga itu) berbuat jahat kepadanya." (Hadis riwayat Ibnu Majah)
Zakat Anak Yatim
Adapun anak
yatim yang mempunyai harta sama ada daripada tanam-tanaman, emas dan perak,
perniagaan, binatang dan sebagainya adalah wajib bagi penjaga mengendalikan
pembayaran zakat daripada harta anak yatim itu. Adapun jika penjaga itu tidak
mengeluarkan zakat daripada harta anak yatim tersebut, maka wajib bagi anak itu
membayarnya sesudah baligh. Akan tetapi berdosa bagi penjaga yang melengahkan
pembayaran zakat itu.
Manakala
zakat fitrah bagi anak yatim, wajib ke atas penjaga atau penanggung nafkah
membayar zakat fitrah untuk anak yatim tersebut. Ini kerana penjaga itu
mengantikan tempatnya.
Adapun jika
anak yatim itu memiliki harta, wajib bagi penjaga mengendalikan pembayaran zakat
fitrah daripada harta anak yatim itu.
Korban Dan Aqiqah Untuk Anak Yatim
Tidak harus
bagi penjaga anak yatim melakukan korban atau aqiqah dengan menggunakan harta
anak yatim. Ini bertujuan untuk mengambil langkah berhati-hati, kerana ditegah
bertabarru' (sedekah) dengan menggunakan harta anak yatim sedangkan korban itu
adalah tabarru'.
Penutup
Adalah
menjadi tanggungjawab kita semua dalam mengambil berat terhadap anak yatim
lebih-lebih lagi orang yang dipertanggungjawabkan untuk menjaga anak yatim tersebut,
agar berlaku adil dan sekali-kali jangan melakukan kezaliman terhadap mereka.
Sikap
pemedulian masyarakat terhadap anak yatim ini hendaklah dikekalkan agar
mendapat ganjaran yang besar daripada Allah Subhanahu wa Ta'ala.
Niyaz Khalil
Harapan dari
Seorang Sahabat
0 komentar:
Posting Komentar